Review of our gig in De Warande by Peter Prong :

 

 -----------------

 

REVIEWS OF OUR GHENT-JAZZ GIG - ZORN AT 60


Guy Peters, journalist of Enola and Gonzo  writes on www.enola.be :

" It was nice to have a local Belgian band as well.  Some time ago, we heard the still young "Tirzah-Quartet"  for the first time : guitar/bass-player Jan Van de Perre arranged pieces from Zorn's Filmworks series for a chamber group of violin (Eva Vermeeren), cello (Herlinde Verheyden) and harp (Karen Peeters).  This sort of combination can be heard regularly on the Filmworks CDs and they made a choice of Zorns most delicate and gloriously beautiful pieces.  So, here was no place for ugliness, dissonance or weird changes.  Sometimes these arrangements sound light-footed and fragile and rather short, sometimes even like sketches of a bigger picture, but the characteristic melodies are always there. 

The circumstances on the Festival were not the most ideal for Tirzah, although the music sounded excellent. Less agreeable was the constant babbling of people at the bar and the soundcheck in the big tent, that threatened the delicate sounds of Tirzah. Nevertheless the Quartet played an excellend set, with compositions from recent recordings like "The Rain Horse", "Sholem Aleichem" and even the recently brought out "City of Slaughter"./Schmatta/Beyond the Infinite".   The less recent pieces like "Death Waltz Fantasy" and "Nostalgia 1" showed how consistent the soundtrack music of the composer has been.  The Quartet has the elegance and grace that is needed for this music, in pieces like the staccato-sounding "The Stallion" as well as in the sensual frolic that was The Treament.  It was like taking a bath of 40 minutes of exceptionally beautiful music, sometimes sounding gorgeous.  It was the perfect antidote for ... Moonchild !  " (translated from Dutch)

 

---------------------------

The music blog http://constantwaiting.tumblr.com writes : "Tirzah-Quartet plays Filmworks  : A lovely little ensemble, this… Harp, violin, cello and guitar / bass, depending on which the guy was playing at which point in time. I believe they are a Belgian band and they came together with the sole intention of performing music from Zorn’s Filmworks series - which can be patchy, but when it’s good it can be some of the most beautiful music he’s composed. Fortunately Tirzah-Quartet had over 25 albums worth of material to pick from and they picked some damn good stuff. I have a feeling a lot of it came from later albums, because I only have volumes 1-10, 12, 15 & 21 and there was a fair bit I didn’t recognise. Then again, with that much material it can be hard to keep track, especially if it’s played by a different ensemble. Anyway, I thought the arrangements were beautiful, the tunes they picked to play were perfect and the sound was excellent. I really really enjoyed this, and the collective sound they made as an ensemble was incredibly rich and colourful. I’d love to see a recording emerge - live or studio, I don’t mind."

-------------------------------------------

Karel Van Keymeulen op de site van Het Nieuwsblad : 

Garden Stage : Op het kleinere podium naast de grote tent speelden diverse muzikanten de muziek van John Zorn. Onder hen Koby Israelite en het Tirzah kwartet. Jan Van de Perre bewerkte filmmuziek van Zorn. Het kwartet (harp, cello, viool, gitaar/bas) speelde die muziek ragfijn, helder en met een lichte breekbaarheid. Of hoe Zorn subtiel, lichtvoetig en helemaal niet demonstratief hoeft te klinken.

 

---------------------------------------------------

Blad "Schamper" van de Gentse Universiteit schrijft : "Op de meer intieme garden stage, nieuw dit jaar en qua gezelligheid een grote aanwinst, zagen we erna het Tirzah-Quartet aan het werk. De soepele, zachte en heel verteerbare sound waarmee het kamerorkest de arrangementen van Zorns Filmworks brachten, smolt geweldig samen met het festivalgevoel dat Gent Jazz voor de eerste keer kenmerkt met de toevoeging van het tweede podium."

------------------------------------------------------------------

Koen Van Meel van Kwadratuur (www.kwadratuur.be) 

Nog meer verfijning, maar dan minder op het scherp van de snee was te horen op de Garden Stage waar het Tirzah-Quartet filmmuziek van Zorn. bracht. Al enige jaren speelt het ensemble van harp, viool, cello en gitaar de muziek van de Amerikaan, waarbij gitarist Jan Van de Perre voor de arrangementen tekent. Ver gaat hij het doorgaans niet zoeken: de lyriek van de muziek blijft voorop staan en dat bleek in Gent. In de vaak korte stukken werd de melodische rol doorgaans ingevuld door de viool, eventueel van een tegenstem voorzien door de cello. De rol van de harp en zeker die van de gitaar bleef meestal begeleidend, maar wel bepalend voor de kleur van het geheel. Dat het geluid niet altijd even onschuldig zou zijn, lieten de muzikanten meteen horen met ‘The Stallion’ dat door de hakkende harp en gitaarritmes en de nerveus bewegende melodie een dramatische lading mee kreeg, zonder aan toegankelijkheid in te boeten. In een tweede segment evolueerde het stuk naar een meer dromerige atmosfeer en tussen deze twee uitersten zou het optreden zich blijven afspelen. Bijzonder fraaie momenten waren er met ‘Femina’ waarin de centrale rol van de harp de luisteraar in een bedwelmende sprookjeswereld binnenleidde. Ook ‘Death Waltz Fantasy’ bleek goed tegen de open lucht van de Garden Stage bestand. De wat wrange compositie, in combinatie met het muziekdooseffect van het klokkenspel, toverde een grimas op het schijnbaar onschuldige gelaat van de muziek. Dat het ook zonder onderhuidse spanningen kon, was te horen aan het op kousenvoeten trippelende ‘Mamaloshen’, waarin de souplesse en het spontane van Tirzah optimaal en zonder complexen naar voor mochten komen. 

Review of our gig at De Warande Turnhout : (copyright Peter Prong)